تعمید روح القدس
تعمید روح القدس
موضوع تعمید روحالقدس بسیار گسترده و جذّاب است؛ امّا پرداختن به آن از تمام زوایا، مربوط به شناخت روحالقدس میباشد که در جلد سوّم کتاب الوهیّت با موضوع شناخت روحالقدس به طور کاملاً جامع به آن پرداخته شده است. در این مجال شرح مختصری از آن را ذکر میکنم.
در غسل تعمید آب، تعمید گیرنده است که با اراده و میل خود پا پیش میگذارد و با انجام غسل تعمید آب، اعلام میکند که میخواهد از زندگی گذشتة خود جدا شده و در خداوند عیسی مسیح دارای حیاتی نو گردد: «3یا نمیدانید که جمیع ما که در مسیح عیسی تعمید یافتیم، در موت او تعمید یافتیم؟4پس چون که در موت او تعمید یافتیم، با او دفن شدیم تا آن که به همین قسمی که مسیح به جلال پدر از مردگان برخاست، ما نیز در تازگی حیات رفتار نماییم.5زیرا اگر بر مثال موت او متّحد گشتیم، هر آینه در قیامت وی نیز چنین خواهیم شد» ( رومیان 6 : 3 - 5 ).
غسل تعمید آب مانند امضا نمودن قراردادی است از سوی پیروان به مسیح، با خداوند عیسی مسیح. با غسل تعمید آب، شخص ایماندار خود را به خداوند تقدیم میکند و به این وسیله زیر یک قرارداد ابدی را امضا میکند که میبایست تا ابد به آن وفادار بماند. امّا هر قراردادی نیاز به امضای بین طرفین دارد تا قانونی و لازمالاجرا گردد. خداوند بسیار قانونمند است لذا لازم است تا خود خداوند عیسی مسیح نیز زیر چنین قراردادی امضا نماید.
به امضای خداوند، تعمید روحالقدس گفته میشود. این امضا بیعانه خدا و مهر تأییدی است بر پذیرفته شدن شخص در ملکوت خداوند: «22که او نیز ما را مُهر نموده و بیعانه روح را در دلهای ما عطا کرده است» ( دوّم قرنتیان 1 : 22 ). تعمید روحالقدس دقیقاً مانند تعمید آب است، همان گونه که شخص کاملاً فرو رفتنِ در آب و خیس شدن و فشار را احساس میکند، در تعمید روحالقدس نیز باید به همان قوّت و حتّی بسیار شدیدتر مشابه آن را تجربه نماید. در تعمید روحالقدس حتماً یک اتّفاق ماوراءالطبیعه صورت خواهد گرفت. در غیر این صورت، هر نشانة دیگری! تعمید روحالقدس نیست.
معمولاً همیشه تعمید روحالقدس بعد از تعمید آب اتّفاق میافتد. پطرس در اوّلین موعظة بشارتی خود، به شرایط لازم جهت گرفتن تعمید روحالقدس اشاره میکند: «38پطرس بدیشان گفت: توبه کنید و هر یک از شما به اسم عیسی مسیح به جهت آمرزش گناهان تعمید گیرید و عطای روحالقدس را خواهید یافت» ( اعمال رسولان 2 : 38 ).
مراحل لازم در مسیر تعمید:
1- توبه و ایمان به نام خداوند عیسی مسیح،
2- غسل تعمید آب در نام خداوند عیسی مسیح،
3- تعمید روحالقدس توسّط خداوند عیسی مسیح،
امّا چند نوع تعمید روحالقدس وجود دارد؟ یحیی تعمید دهنده، در خصوص تعمید روحالقدس به دو نوع اشاره نموده، و هرگز در دنیا به غیر از این دو نوع دیده نشده: «16یحیی به همه متوجّه شده گفت: من شما را به آب تعمید میدهم، لیکن شخصی تواناتر از من میآید که لیاقت آن ندارم که بند نعلین او را باز کنم. او شما را به روحالقدس و آتش تعمید خواهد داد» ( لوقا 3 : 16 ). «روحالقدس و آتش» فقط این دو نوع صحیح میباشد.
روحالقدس ( روح خدا ): که مانند نسیمی خنک وزیدن میکند و همیشه با شکینة ابر ( ستون ابر ) همراه است. دقّت کنید و دچار توهّم نگردید! باید شکینه پدیدار شود و شخص در شکینة ابر فرو رود. این یک اتّفاق ماوراءالطبیعه است.
آتش: که مانند گرمای سوزان تمام وجود شخص را در بر میگیرد.
در سرتاسر کتب مقدّس و تاریخ قوم اسرائیل، با نمادهای زیادی از تعمید روحالقدس مواجه میشویم، امّا همة این نمادها فقط به همین دو نوعِ تعمید روحالقدس اشاره میکند.
با این که تعمید روحالقدس در روند و سیر توالی، بعد از غسل تعمید آب است، امّا دیده شده که در بعضی مواقع یک شخص در ابتدا تعمید روحالقدس را میگیرد و سپس غسل تعمید آب را انجام میدهد. در چنین مواقعی دو دلیل مهم وجود دارد: اوّل این که چنین شخصی قطعاً با تمام وجودش، از گذشته خود مرده و دچار چنان تحوّل درونیای شده که برای خداوند اثبات شده و دوّم این که نشان از اشتیاق شدیدِ خداوند برای آن شخص دارد. نمونة چنین اتّفاقی، در خانة کرنیلیوس بر او و اهل خانهاش به وقوع پیوست:
«44این سخنان هنوز بر زبان پطرس بود که روحالقدس بر همة آنانی که کلام را شنیدند، نازل شد.45و مؤمنان از اهل ختنه که همراه پطرس آمده بودند، در حیرت افتادند از آن که بر امّتها نیز عطای روحالقدس افاضه شد،46زیرا که ایشان را شنیدند که به زبانها متکلّم شده، خدا را تمجید میکردند.47آنگاه پطرس گفت: آیا کسی میتواند آب را منع کند، برای تعمید دادن اینانی که روحالقدس را چون ما نیز یافتهاند.48پس فرمود تا ایشان را به نام عیسی مسیح تعمید دهند. آنگاه از او خواهش نمودند که روزی چند توقّف نماید» ( اعمال رسولان 10 : 44 - 48 ).
پس از این که شخصی تعمید روحالقدس را دریافت کند، تمام وجود او با خداوند پیوند خواهد خورد و با خداوند یکی خواهد شد. در این زمان است که او مهر شدة خداوند خواهد بود و به راستی میتوان او را فرزند خدا نامید. تا قبل از این اتّفاق نمیتوان کسی را فرزند خدا خواند:
«9لیکن شما در جسم نیستید بلکه در روح، هرگاه روح خدا در شما ساکن باشد؛ و هرگاه کسی روح مسیح را ندارد وی از آن او نیست.10و اگر مسیح در شما است، جسم به سبب گناه مرده است و امّا روح به سبب عدالت، حیات است.11و اگر روح او که عیسی را از مردگان برخیزانید در شما ساکن باشد، او که مسیح را از مردگان برخیزانید، بدنهای فانی شما را نیز زنده خواهد ساخت به روح خود که در شما ساکن است.12بنابراین ای برادران، مدیون جسم نیستیم تا بر حسب جسم زیست نماییم.13زیرا اگر بر حسب جسم زیست کنید، هر آینه خواهید مرد. لیکن اگر افعال بدن را به وسیلة روح بکُشید، همانا خواهید زیست.14زیرا همة کسانی که از روح خدا هدایت میشوند، ایشان پسران خدایند.15از آن رو که روح بندگی را نیافتهاید تا باز ترسان شوید بلکه روح پسر خواندگی را یافتهاید، که به آن اَبا، یعنی ای پدر ندا میکنیم.16همان روح بر روحهای ما شهادت میدهد که فرزندان خدا هستیم» ( رومیان 8 : 9 - 16 ).
وقتی کسی تعمید روحالقدس را دریافت میکند، آنگاه است که فرزند خدا خواهد بود: «26زیرا همگی شما به وسیلة ایمان در مسیح عیسی، پسران خدا میباشید.27زیرا همة شما که در مسیح تعمید یافتید، مسیح را در بر گرفتید» ( غلاّطیان 3 : 26 - 27 ). فقط در بر گرفتن مسیح ( در اندرون داشتن او )، به واسطة تعمید روحالقدس است که شخص را مسیحی و فرزند خدا میسازد، نه اعتراف نمودنِ تنها به نام او، که شیطان نیز به نام او اعتراف دارد.
«13زیرا که جمیع ما به یک روح در یک بدن تعمید یافتیم، خواه یهود، خواه یونانی، خواه غلام، خواه آزاد و همه از یک روح نوشانیده شدیم» ( اوّل قرنتیان 12 : 13 ).
نظرات
ارسال یک نظر