شبانان کلیسا


شبانان کلیسا

شناخت خدمتها و عطایای روح القدس

خدمتها بسیار است امّا در ادامه قصد داریم شرحی جامع از پنج خدمت اصلی و بزرگی که پولس رسول به آنها اشاره کرده است را به همراه شرحی از بعضی خدمتهای دیگر که در کلیسا برجسته می‌باشد، ارائه دهیم. لازم به ذکر است که شناخت این خدمتها برای هر فرد مسیحی لازم و ضروری است تا از افتادن به دام خادمین کذبه و تعالیم هولناک آنان در امان بمانند.

در همین ابتدا می‌بایست به دو نکتة بسیار مهم که دانستن آن برای تمام کلیساها لازم و ضروری است اشاره کنم. این دو نکته برای تأیید خدمتهای اصلی است که پولس در عهد جدید به آنها اشاره کرده. این خدمتها از ارکان اصلی کلیسا می‌باشد، لازم و ضروری است، و اگر کسی فاقد این دو نشانه باشد به طور قطع خدمت او کاذب و مردود خداوند است.

نکتة اوّل: تمام کسانی که در خدمتهای اصلی و کهانتی کلیسا قرار می‌گیرند، می‌بایست حتماً دارای تعمید روح‌القدس بوده و برای تعمید خود یک شهادت زنده و ماوراءالطبیعه از آن داشته باشند. خداوند هرگز کسی که تعمید روح‌القدس را نداشته باشد، به چنین خدمتهای کهانتی نمی‌گمارد. شروع خدمت رسولان مسیح با تعمید روح‌القدس در روز پنطیکاست آغاز شد و بعد از آن تا به امروز به همین منوال ادامه دارد.

نکتة دوّم: تمام کسانی که در خدمتهای اصلی و کهانتی کلیسا قرار می‌گیرند، حتماً می‌بایست دارای یک مسح آسمانی از روح‌القدس باشند که آن هم با یک امر ماوراءالطبیعه تأیید می‌گردد و شاهدانی برای آن باید باشند. هیچ خدمت اصلی و کهانتی بدون انتخاب مستقیم خداوند و یا بدون مسح روح‌القدس تعیین و منصوب نمی‌گردد.

در اناجیل و اعمال رسولان مکتوب گردیده که خود مسیح، رسولانش را برگزیده و به آنان خدمتها را بخشیده، حتّی بعد از آن با پولس و برنابا نیز به همین سان عمل کرد و تا به امروز نیز به این گونه ادامه دارد.

لذا تمام اعضای کلیسا هوشیار باشند که هر خدمتی که فاقد این دو نشانه و شهادت باشند را به هیچ وجه نپذیرند هر چه قدر که آن شخص بزرگ و معتبر و معروف باشد.

 

خدمت شبانان:

شبان در لغت به معنی: چوپان، راعی، رمّه‌بان، گلّه‌بان است. شبان همیشه در ارتباط با گوسفندان است. یک شبان وظیفة خوراک دادن، مراقبت و تیمارداری، هدایت به مرتعهای امن، محافظت گلّه در مقابل گرگهای درّنده و رهبری گلّة گوسفندان را دارد. کتاب مقدّس در تمثیلی روحانی قوم خداوند و مسیحیان را به گوسفندانِ گلّة خداوند و خود خداوند عیسی مسیح را به عنوان شبان این گلّه معرّفی می‌کند: «11من شبان نیکو هستم. شبان نیکو جان خود را در راه گوسفندان می‌نهد» ( یوحنّا 10 : 11 ).

از آن جایی که پس از عروج مسیح به آسمان لازم بود تا بر رأس هدایت و رهبری کلیسا یک شبانی قرار بگیرد، خود خداوند برای کلیسای خود شبانانی تعیین می‌کند و در کلیسا مقرّر می‌فرماید. یک شبان را فقط خداوند عیسی مسیح انتخاب می‌کند و با مسح روح‌القدس بر کلیسا مقرّر می‌کند. هیچ شبانی حسب دانش کتاب مقدّسی، یا تحصیلات الهیّاتی، یا انتخاب شورای کلیسایی، و یا حسب نیاز یک کلیسا به دلیل نبود شبان مسح شده‌ای، مشروعیّت آسمانی ندارد و مورد تأیید خداوند نیست.

پولس رسول می‌فرماید: «10آن که نزول نمود، همان است که صعود نیز کرد بالاتر از جمیع افلاک تا همة چیزها را پُر کند.11و او بخشید بعضی رسولان و بعضی انبیا و بعضی مبشّرین و بعضی شبانان و معلّمان را،12برای تکمیل مقدّسین، برای کار خدمت، برای بنای جسد مسیح» ( افسسیان 4 : 10 - 12 ).

شاید به جرأت بتوان گفت که شبانان مهم‌ترین وظیفه را در چهارچوب کلیسا دارند. در قدم اوّل خدمت یک شبان در کلیسا تمام وقت است، مانند شبانِ گلّة گوسفندانی که نمی‌تواند هرگز گلّه را برای ساعاتی ترک کند. خداوند وقتی گلّة خود را به دست شبانی می‌سپارد از او انتظار دارد تا در نهایتِ دقّت، تمام وقت خود را برای مراقبت از گلّه بگذارد.

وظیفة شبانان به حدی خطیر است که اگر شبانی در انجام وظیفة خود کوتاهی نماید، و یا حتّی بدتر از آن شروع به زدن و راندن گلّه نماید، مستقیماً به خداوند باید جواب پس دهد. خداوند در نبوّتی به ارمیای نبی می‌فرماید: «1خداوند می‌گوید: وای‌ بر شبانانی‌ که گلّة مرتع‌ مرا هلاک‌ و پراکنده‌ می‌سازند.2بنابراین‌، یهوه‌ خدای‌ اسرائیل‌ دربارة‌ شبانانی‌ که‌ قوم‌ مرا می‌چرانند چنین‌ می‌گوید: شما گلّة مرا پراکنده‌ ساخته‌ و رانده‌اید و به‌ آنها توجّه‌ ننموده‌اید. پس‌ خداوند می‌گوید اینک‌ من‌ عقوبت‌ بدی‌ اعمال‌ شما را بر شما خواهم‌ رسانید» ( ارمیا 23 : 1 - 2 ).

شبان کلیسا در حقیقت حکم رهبر کلیسا را دارد، لذا یک شبان باید بداند که کلیسا را به چه سمتی باید هدایت کند. شبان وظیفة نظارت و هماهنگی بین تمام خادمین کلیسا را نیز بر عهده دارد، او است که می‌باید کلیسا را در یک نظم قرار داده و مدیریّت و رهبری کند. هر خدمتی در کلیسا می‌بایست با نظارت و اجازة شبان فعّالیّت داشته باشد.

از وقتی که یک شخص وارد کلیسا می‌شود، شبان وظیفة نظارت، تربیت و پرورش او را به عهده دارد. او باید شخص را به دست معلّم کلیسا سپرده تا با کلام خدا و آموزه‌های کتاب مقدّسی آشنا شود، همچنین مقدّماتی را فراهم کند تا شخص برای گرفتن تعمید آب و شرکت در مراسمات مذهبی مانند عشای ربّانی و ... آماده شود. یک شبان باید برای هر عضو کلیسا تدبیری بیاندیشد تا بتواند با فعّالیّت در بدنة روحانی کلیسا، به نوعی در حرکت و جریان باشد که در نظر خداوند مقبول بیاید.

یکی دیگر از وظایف مهم شبان، شناسایی کسانی است که خداوند برای خدمتی در نظر گرفته، و هرگاه این مهم برای شبان مسجّل شد، می‌بایست برای او فرصت خدمتگزاری را فراهم کند.

وظیفة دیگری که یک شبان در کلیسا به عهده دارد، شناسایی کسانی است که از سوی روح‌القدس عطایایی روحانی و سماوی دریافت کرده‌اند، او می‌بایست پس از حصول اطمینان از صحّت این عطایا، آنها را به کلیسا معرّفی نموده تا موجب برکت یافتن دیگران از این عطایا گردد.

شبان حکم قوة مجریّه را در کلیسا دارد، لذا خداوند دو ابزار مهم را به دستان یک شبان سپرده یعنی"عصا و چوبدست": «1[مزمور داوود] خداوند شبان من است؛ محتاج به هیچ چیز نخواهم بود.2در مرتعهای سبز مرا می‌خواباند. نزد آبهای راحت مرا رهبری می‌کند.3جان مرا بر می‌گرداند و به خاطر نام خود به راه‌های عدالت هدایتم می‌نماید.4چون در وادی سایة موت نیز راه روم از بدی نخواهم ترسید زیرا تو با من هستی؛ عصا و چوبدستی تو مرا تسلّی خواهد داد» ( مزامیر 23 : 1 - 4 ).

حال مفهوم عصا و چوبدست چیست؟ عصا اشاره به راهنمایی و هدایت گلّه دارد؛ غالباً شبانان با خودشان عصایی بلند دارند که گلّه آن عصا را می‌شناسد و با اشارة دست شبان که عصا را به چه جهتی می‌چرخاند، گلّه به همان سمت حرکت می‌کند. این نشان از رهبری شبان دارد که وظیفة او، هدایت کلیسا به سمت آرامی خدا است.

و امّا هر شبان با خودش چوبدستی نیز به همراه دارد؛ این چوبدست برای محافظت گلّه از شر گرگها می‌باشد. یعنی یک شبان همان قدر که برای گلّه با عطوفت و مهربان و مراقب است، در برخورد با مهاجمان و دشمنان، باید یک مرد جنگجو و غیور باشد. یک شبان برای مراقبت از کلیسای خداوند می‌بایست با قدرت تمام در مقابل تمام دشمنان کلیسا، تفرقه اندازان، و هر کسی که قصد آسیب رساندن به کلیسا را دارد بایستد و با سخت‌ترین شکل ممکن برخورد نماید.

لذا همان گونه که یک شبان می‌بایست نسبت به گلّة خداوند مهربان و حلیم و پر از عطوفت باشد، می‌بایست نسبت به هر گونه دشمن کلیسا و ناراستی سخت و جنگنده باشد تا گلّة خداوند را به نیکویی پاسداری کند.

یکی از بدترین اشتباهاتی که در بسیاری از کلیساها رواج یافته و متأسّفانه شبانان آن کلیساها هم در این اشتباه گرفتار شدند، آموزة غلطی است که می‌گوید:"یک شبان باید به دنبال هر عضوی که از کلیسا خارج شده برود و با نشان دادن محبّت زیاد و نرم زبانی او را به کلیسا برگرداند! و اگر شبانی این کار را نکند در او محبّت نیست!"حتّی بسیاری، شبانی که این کار را نکند، یک شبان کاذب می‌خوانند.

اوه! این یک آموزه یا برداشت کاملاً اشتباه است که می‌تواند ضربات سنگینی به کلیسا وارد کند. اوّل این که این مسیح است که به دنبال گوسفندان گم شدة خود می‌رود و این ربطی به شبانان کلیسا ندارد. هیچ ایمانداری متعلّق به هیچ شبانی نیست بلکه همه بالاجماع از آن خداوند عیسی مسیح هستیم و او تنها شبان نیکوی ما است. شبانان کلیسا در اصل پاسبانان کلیسای خداوند می‌باشند نه مالکان اعضای کلیسای خداوند، وظیفة اصلی آنان مراقبت سخت از گلّة خداوند است و گلّة دیگری به آنان ربطی ندارد. کسی که در کلیسای خداوند نمی‌ماند از آن خداوند نیست.

دوّم این که خود مسیح نیز به دنبال گوسفندان گم شده می‌رود تا آنان را به مکان امن داخل نماید، این مربوط به بی‌ایمانانی می‌شود که هنوز مسیح را نشناختند و باید مژدة خوش انجیل را بشنوند و وارد کلیسا شوند؛ امّا وقتی که وارد کلیسا شدند دیگر حکم گوسفند گم شده بر آنان صدق نمی‌کند.

هرگاه کسی به هر دلیلی از کلیسا خارج شود، او هرگز به مسیح ایمان قلبی نیاورده، برای او احترام قائل نبوده، کلیسا برای او ارزشی نداشته، یک دروغگوی ریاکار بوده که چون منافعش به هر دلیلی تأمین نشده، از کلیسا خارج شده؛ مطلقاً نباید به دنبال چنین اشخاصی رفت تا به کلیسا برگردند، اینان رجاسات در کلیسا بودند که اتّفاقاً بهتر که از کلیسا خارج شوند.

هرگاه شبانی به دنبال چنین اشخاصی برود، در وهلة نخست جایگاه شبانی را بی‌حرمت و خوار کرده و دوّم این که با بازگرداندن چنین اشخاصی به کلیسا مقدّمات وارد آوردن ضربات وحشتناکی به کلیسا را فراهم نموده که به زودی توسّط همین اشخاص وارد خواهد شد. در سرتاسر اناجیل و کارهای خداوند عیسی مسیح اگر ببینید هرگز او دنبال کسی که به او پشت کرده، نرفت. اگر به کارهای رسولان نیز نگاه کنید هرگز هیچ یک از رسولان نیز برای کسانی که از کلیسا خارج شدند نه دل سوزاندند و نه به دنبالشان رفتند. شبانانی که به دنبال چنین اشخاصی می‌روند قطعاً و بدون شک فاقد مسح خدمتی از خداوند و هدایت روح‌القدس هستند.

می‌خواهم این را هم به یاد داشته باشید، هر چند جایگاه یک شبان بعد از رسول و نبی است، امّا این جایگاه از ارزش و اهمیّت آن چنان والایی برخوردار است که وصفش حقیقتاً مشکل می‌باشد. هر کسی که در کلیسا خدمتی می‌گیرد در ابتدا یک نوایمان است که وارد کلیسا می‌شود، این شبان است که باید او را به نیکویی شبانی کند؛ تمام خدمتها و عطایا تا حدودی به چگونگی شبانی مربوط می‌باشد، مثلاً یک رسول، در اصل و در ابتدا یک نوایمان بوده که وارد کلیسا شده و بعدها حسب شبانیِ نیکوی شخصی توانسته به جایگاه‌های رفیع برسد.

لذا تأکید می‌گردد هرگز یک شبانی که به نیکویی خدمت می‌کند را مورد افترا، اتّهام، سرزنش و ملامت قرار ندهید. پولس رسول در این خصوص می‌فرماید: «19ادّعایی بر یکی از کشیشان جز به زبان دو یا سه شاهد مپذیر» ( اوّل تیموتاؤس 5 : 19 ).

در عهد جدید از کتاب مقدّس علاوه بر خدمت شبانی با دو عنوان دیگر نیز آشنا می‌شویم که در ارتباط بسیار نزدیک با شبانی هستند: اسقف و کشیش. اسمی از این دو خدمت در عهد عتیق دیده نمی‌شود.

در عهد جدید، در رسالات پولس با نام کشیش آشنا می‌شویم و آن چه در مجموعه گفته‌های پولس می‌توان نتیجه گرفت این است که، کشیش همان خدمت شبان باید ‌باشد با این تفاوت که کشیشان را رسولان نیز انتخاب می‌کردند البتّه پس از دعا و روزه و سپردن آنان به خداوند: «23و در هر کلیسا به جهت ایشان کشیشان معیّن نمودند و دعا و روزه داشته، ایشان را به خداوندی که بدو ایمان آورده بودند، سپردند» ( اعمال رسولان 14 : 23 ).

می‌دانیم که رسولان وکلای اسرار خداوند و با اختیارات تام از سوی او می‌باشند، لذا تعیین کشیشانی از سوی آنان و به خدمت گماردنشان، البتّه پس از سپردنشان به خداوند نباید مشکلی داشته باشد.

دیگر منصبی که در عهد جدید با آن آشنا می‌شویم جایگاه اسقف است. اسقف نیز در اصل همان شبان است امّا با تشکیلاتی شدن کلیساها در عهد جدید، نیاز به یک مدیریّت بین کلیساهای منطقه‌ای بوده، لذا یک شبان به عنوان ناظر بر شبانان یا همان کشیشان دیگر و کلیساهای دیگر مناطق نواحی انتخاب می‌شد. به شبانی که این منصب را دریافت می‌کرد اسقف گفته می‌شده. امّا یک اسقف در اصل خدمتی همان شبان است با همة وجوهاتی که یک شبان باید دارا باشد.

پولس رسول در نامة خود به تیموتاؤس در خصوص وجوهات یک اسقف شرحی کوتاه ارائه می‌دهد که با توجّه به جنس خدمتی اسقف و شبان و کشیش می‌توان گفت که این وجوهات برای همه صدق می‌کند: «1این سخن امین است که اگر کسی منصب اسقفی را بخواهد، کار نیکو می‌طلبد.2پس اسقف باید بی‌ملامت و صاحب یک زن و هوشیار و خردمند و صاحب نظام و مهمان‌نواز و راغب به تعلیم باشد؛3نه مِی‌ گسار یا زننده یا طمّاع سود قبیح بلکه حلیم و نه جنگجو و نه زر پرست.4مُدَبّر اهل خانة خود، به نیکویی و فرزندان خویش را در کمال وقار مطیع گرداند،5زیرا هرگاه کسی نداند که اهل خانة خود را تدبیر کند، چگونه کلیسای خدا را نگاهبانی می‌نماید؟6 و نه جدیدالایمان که مبادا غرور کرده، به حکم ابلیس بیفتد.7امّا لازم است که نزد آنانی که خارجند هم نیک نام باشد که مبادا در رسوایی و دام ابلیس گرفتار شود» ( اوّل تیموتاؤس 3 : 1 - 7 ).

اگر در خصوص این آیات بخواهیم به تفصیل صحبت کنیم بسیار طولانی و خارج از موضوع این کتاب می‌شود، امّا در این جا لازم است به چند نکتة مهم در این آیات اشاره شود:

ü    یک شبان حتماً می‌بایست قبل از تصدّی این منصب متأهّل بوده باشد و در طول خدمت نیز تا به انتها متأهّل باشد؛

ü    یک شبان نباید اهل می‌ گساری باشد و جز در مراسم عشای ربّانی و یا به علّت بیماری خاص لب به شراب نزند؛

ü    یک شبان علاوه بر این که باید دارای مسحی آسمانی برای این خدمت باشد، مطلقاً نمی‌تواند یک نوایمان باشد؛

از آن جایی که خدمت شبانی دارای اهمیّت بسیار ویژه است به تمام ایمانداران مسیحی اکیداً توصیه می‌شود به هیچ وجه هر کسی را به عنوان شبان خود نپذیرید، مگر این که: 1- از چگونگی تعمید روح‌القدس او آگاه باشید؛ 2- از چگونگی مسح خدمتی او آگاه باشید؛ 3- از داشتن شرایط لازم برای یک شبان در خدمت مانند تأهّل، سابقه و دانش ایمانی، آراستگی به عطایای روحانی آگاه باشید؛

هرگاه خادمی این چنین را یافتید و برایتان کامل مسجّل شد، آنگاه چشم و گوش بسته فقط از او اطاعت کنید و هرگز و در هیچ شرایطی سخنی بر ضد او نگویید، زیرا چنین شخصی شما را به سمت مرتعهای خداوند خواهد برد.

با تفحّص در کلیّت کتب مقدّس هرگز هیچ زن شبانی را پیدا نمی‌کنید. شبان رهبر کلیسا است و حال آن که زن زیر سایة شوهرش می‌باشد؛ زنی که مدّعی شبانی کلیسا باشد، کل کلیسا را مستقیماً زیر سایة شوهرش که معلوم نیست چه جایگاهی دارد می‌برد نه زیر سایة خداوند عیسی مسیح، و این غیر کتاب مقدّسی است.

زنی که به قول پولس رسول قبیح است تا در کلیسا سخن بگوید، چگونه بر منبر برود و کلیسایی را رهبری و هدایت کند؟ هرگز خداوند هیچ زنی را برای شبانی مسح نکرده و نمی‌کند و این خدمت نیز فقط مخصوص مردان است.

 

برگرفته از کتاب شناخت خدمتها و عطایای روح القدس ؛ نویسنده: لوک رایان

 

این اثر تحت مجوز Creative Commons Attribution 4.0 International ( CC BY 4.0 ) منتشر شده است. استفاده از این اثر تنها در صورتی مجاز است که محتوای اصلی بدون هیچ گونه تغییری حفظ شده و منبع به دقّت ذکر گردد.





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

شمّاسان کلیسا

جهان در آشوب ادیان

دعای چه کسانی رد یا پذیرفته می‌شود