معلّمان کلیسا
معلّمان کلیسا
خدمتها بسیار است امّا در ادامه قصد داریم شرحی جامع از پنج خدمت اصلی و بزرگی که پولس رسول به آنها اشاره کرده است را به همراه شرحی از بعضی خدمتهای دیگر که در کلیسا برجسته میباشد، ارائه دهیم. لازم به ذکر است که شناخت این خدمتها برای هر فرد مسیحی لازم و ضروری است تا از افتادن به دام خادمین کذبه و تعالیم هولناک آنان در امان بمانند.
در همین ابتدا میبایست به دو نکتة بسیار مهم که دانستن آن برای تمام کلیساها لازم و ضروری است اشاره کنم. این دو نکته برای تأیید خدمتهای اصلی است که پولس در عهد جدید به آنها اشاره کرده. این خدمتها از ارکان اصلی کلیسا میباشد، لازم و ضروری است، و اگر کسی فاقد این دو نشانه باشد به طور قطع خدمت او کاذب و مردود خداوند است.
نکتة اوّل: تمام کسانی که در خدمتهای اصلی و کهانتی کلیسا قرار میگیرند، میبایست حتماً دارای تعمید روحالقدس بوده و برای تعمید خود یک شهادت زنده و ماوراءالطبیعه از آن داشته باشند. خداوند هرگز کسی که تعمید روحالقدس را نداشته باشد، به چنین خدمتهای کهانتی نمیگمارد. شروع خدمت رسولان مسیح با تعمید روحالقدس در روز پنطیکاست آغاز شد و بعد از آن تا به امروز به همین منوال ادامه دارد.
نکتة دوّم: تمام کسانی که در خدمتهای اصلی و کهانتی کلیسا قرار میگیرند، حتماً میبایست دارای یک مسح آسمانی از روحالقدس باشند که آن هم با یک امر ماوراءالطبیعه تأیید میگردد و شاهدانی برای آن باید باشند. هیچ خدمت اصلی و کهانتی بدون انتخاب مستقیم خداوند و یا بدون مسح روحالقدس تعیین و منصوب نمیگردد.
در اناجیل و اعمال رسولان مکتوب گردیده که خود مسیح، رسولانش را برگزیده و به آنان خدمتها را بخشیده، حتّی بعد از آن با پولس و برنابا نیز به همین سان عمل کرد و تا به امروز نیز به این گونه ادامه دارد.
لذا تمام اعضای کلیسا هوشیار باشند که هر خدمتی که فاقد این دو نشانه و شهادت باشند را به هیچ وجه نپذیرند هر چه قدر که آن شخص بزرگ و معتبر و معروف باشد.
خدمت معلّمان:
خدمت معلّمی کاملاً واضح و مشخّص است که کارش در کلیسا چیست؟ امّا این خدمت یکی از شگفت انگیزترین خدمتها است. کسی که از سوی خداوند با مسح آسمانی برای خدمت معلّمی منصوب میشود، در درک و فهم و بیان کلام با هیچ تحصیلکردة الهیّاتی قابل مقایسه نیست.
معلّمین مسح شدة خداوند برای این خدمت دارای چنان نگاه تیز بینانه و عمیقی از کلام هستند، و از زوایایی به کلام خدا نگاه میکنند که برای هیچ کس امکانپذیر نیست.
یک معلّم به طور مستقیم و بدون واسطه و دخالت هیچ انسان و خدمتی دیگر، تمامی آموزههای کتاب مقدّسی را مستقیماً از روحالقدس دریافت میکند. معلّم مسح شدهای را میشناسم که شهادت میداد، در اوایل هرگاه کتاب مقدّس را میگشود، کاملاً احساس میکرد که روح کلام از درون کتاب مقدّس بیرون میآمد و رو به روی او مینشست و هر چیزی را که میخواند برایش توضیح میداد.
او میگوید که بعدها به او از روح فهم عطا شد و از آن پس با منظری دیگر از مفاهیم کلام خدا آشنا شده و هنوز، هر وقت کتاب مقدّس را میگشاید تا چیزی از آن را برای دیگران تعلیم دهد، در ساعت دروازههای حکمت کلام برایش گشوده میشود و کلام با قدرت بر زبانش جاری میشود. این مشخّصة یک معلّم کتاب مقدّسی است.
حس و دریافتهای یک معلّمِ مسح شدة خداوند برای خدمت به هیچ وجه شبیه به هیچ تحصیلکرده و کسی که سالها شاگردی دیگران را کرده نیست. دانش او حسب آموختههایش مانند یک دانشجوی کتاب مقدّسی نیست، بلکه دقیقاً بر حسب دریافتهایی است که در لحظه و مستقیماً از روحالقدس دریافت میکند.
کتاب مقدّس را هیچ کس به درستی خود روحالقدس نمیتواند تعلیم و توضیح دهد، چون او الهام بخش و آورندة حقیقی تمام کتب است. کتاب مقدّس برای آموختن به بشر داده شده است، لذا خود روحالقدس در انتخاب معلّمین و آموختن آنها همّت میگمارد، و فهم و کلام صحیح را بر دهان معلّمین قرار میدهد.
خداوند عیسی مسیح در خصوص وجه معلّمی خود، زمانی که یهودیان از تعالیم او شگفت زده شده بودند میفرماید: «15و یهودیان تعجّب نموده، گفتند، این شخص هرگز تعلیم نیافته، چگونه کتب را میداند؟16عیسی در جواب ایشان گفت، تعلیم من از من نیست، بلکه از فرستندة من.17اگر کسی بخواهد ارادة او را به عمل آرد، دربارة تعلیم خواهد دانست که از خدا است یا آن که من از خود سخن میرانم» ( یوحنّا 7 : 15 - 17 ).
خداوند عیسی مسیح به طور واضح میگوید که در تعالیمی که میدهد خود شخص انسانی او هیچ دخالتی نداشته و کاملاً هر آن چه را بیان میدارد را از خدا دریافت میکند.
هر کسی فاقد مسح خدمتی برای معلّمی باشد، بدون شک در تعلیم کتاب مقدّس مرتکب اشتباهات بسیار زیاد و جبرانناپذیری خواهد شد که بسیاری از آنها میتواند مهلک باشد.
به صدة اوّل مسیحیّت نگاه کنید! همة شاگردان و رسولان مسیح به یک کلام صحبت میکردند و مطلقاً در میان آنها شقاقی نبود. هیچ دو دستگی و انحراف و فرقهای وجود نداشت. فقط یک کلیسا و زیر تنها یک نام که خود خداوند عیسی مسیح بوده وجود داشته. امّا اگر امروزه به کلیساها نگاه کنید پر شده از فرقههای مختلف با نامهای مختلف و اساس نامههای مختلف و دیدگاهها و تعالیم مختلف.
آیا میدانید علّت به وجود آمدن تمام فرقهها به خاطر تعالیم معلّمینِ کاذب و فاقد مسح آسمانی برای خدمت میباشد؟ آیا میدانید که تعالیم اشتباهِ معلّمین جعلی، کلیسای یگانة خداوند را پاره پاره کرده؟ در زمانهای آخر از روز ششم هستیم شکلگیری فرقههای بسیار گواهی از وجود معلّمین کذبة بسیار دارد. بسیار هوشیار باشید پای درس چه کسی در کلیسا مینشینید زیرا میتواند به خاتمة حیات شما در کلیسا منجر شود.
همان گونه که وجود یک معلّم دروغی میتواند جماعتی را از کلیسای خداوند جدا بسازد، بسیار بیشتر یک معلّم مسح شده میتواند مسیر شاهراه حیات را به روی همگان بگشاید.
در مقابل، همیشه معلّمین راستین دارای اجر و حرمت بسیار مضاعفی هستند. هیچگاه حتّی تصوّر آن را نباید کرد که روزی شاگردی در کلیسا بتواند از معلّمش پیشی بگیرد. یک معلّم مسح شده شاگرد روحالقدس است امّا یک شاگرد کلیسا تنها شاگرد معلّم خود میباشد. خداوند عیسی مسیح در خصوص جایگاه یک معلّم میفرماید: «24شاگرد از معلّم خود افضل نیست و نه غلام از آقایش برتر» ( متّی 10 : 24 ). آه که چه قدر کوته فکرانی که آمدند و کلامی از یک معلّم آموختند و بعد خود را بالاتر از معلّم دانسته و بر او ایرادها آوردند.
یعقوب در رسالة خود به کسانی که سرمست از غرور کاذب به خاطر دانش کلامی خود هستند هشدار میدهد که: «1ای برادران من، بسیار معلّم نشوید، چون که میدانید که بر ما داوری سختتر خواهد شد» ( یعقوب 3 : 1 ). خداوند کسانی که بدون مسح خدمتی، کلام را به دست گرفته و تعلیم میدهند، اگر چیزی اشتباه به خورد کلیسا بدهند را سخت مورد بازخواست قرار خواهد داد و داوری بر آنها بسیار ترسناک خواهد بود. آیا حقیقتاً تشویق باطلِ دیگران به چنین داوری هولناکی میارزد؟
در حرمت جایگاه معلّم و کلامی که از دهانش صادر میشود اتّفاقی را به یاد میآورم که گفتنش خالی از لطف نیست. در کلیسایی یک معلّم مسح شده بوده. روزی یکی از اعضای کلیسا از معلّم کلیسا پرسشی میکند و معلّم جواب را حسب کتاب مقدّس به آن شخص میدهد. از آن جایی که آن شخص دوست نداشت چنین جوابی بشنود و برایش خوشایند نبود. بعدها در استانی دیگر که یک زن نبیّه زندگی میکرد به نزد او میرود و از او میخواهد تا برای پرسشش از خداوند سؤال کند و جوابش را بگیرد.
آن زن در دعا به مشورت خداوند میرود و خداوند به او میگوید: «حکم همان است که قبلاً گفتم.» و دیگر کلمهای اضافه بر این نگفت. آن زن نبیّه عین جواب را به آن شخص گفت و او از آن جا رفت. یک ماهی از این موضوع میگذرد و آن زن نبیّه به ملاقات معلّم کلیسا میرود وقتی او را میبیند به او میگوید که از کلیسای شما شخصی با چنین پرسشی نزد من آمد ولی خداوند چنین جوابی را به او داد و من نفهمیدم چرا چنین جوابی داده.
معلّم کلیسا با خنده به او میگوید که علّت این جواب را میداند. چون قبلاً آن شخص این سؤال را از او کرده و او حسب کلام خدا جوابش را داده بود، برای همین خداوند که یک بار به او جواب داده بود، دیگر آن را تکرار نکرد زیرا پرسش بعدی را نشان از بیحرمتی به کلامش دانست.
یک معلّم وقتی از کلام خدا تعلیم میدهد، آن تعلیم دارای حرمت و ارزش بسیار است و نباید هیچگاه آن تعلیم را بیحرمت کرد چون کلام خدا است.
امّا یک معلّم حقیقی را چگونه میتوان شناخت؟ همان گونه که قبلاً هم اشاره شد برای این خدمت نیز تعمید روحالقدس و داشتن مسح آسمانی برای خدمت لازم است. ولی در کلام یک معلّم حقیقی همیشه یک چیز بزرگ نیز برجسته است؛ یک معلّم هرگز تعلیمی نمیدهد که از کلام خدا تصدیق کرده نشود. یک معلّم برای اثبات تمام حرفهای خود فقط به کلام خدا استناد میکند و هرگز از کلام او خارج نمیشود.
یک معلّم پیوسته تشنة مطالعه و تحقیق در کتب مقدّس است و هیچ چیزی خارج از کتب مقدّس و تعالیم روحالقدس را نمیپذیرد. او در مطالعات آزاد خود در تمام کتاب مقدّس تفحّص میکند تا چیزی را اشتباه برداشت نکند. دیگر از نشانههای یک معلّم جدی بودن و قدرت کلام او در موقع تعلیم است به حدی که خود او نیز در موقع ارائة تعلیم مغلوب و منقلب کلام میشود به حدی که چهره و صدای او نیز میتواند متغیّر بشود و با قدرت و صلابت و قاطع سخن میگوید.
خدمت معلّمی نیز در کلیسا فقط مخصوص مردان است و هرگز خداوند هیچ زنی را برای این منظور مسح نکرده و نمیکند. امّا یک زن میتواند برای زنان معلّم امور نیکوی یک زن صالح باشد چنان که پولس رسول میفرماید: «3همچنین زنان پیر، در سیرتْ متّقی باشند و نه غیبتگو و نه بندة شراب زیاده، بلکه معلّمات تعلیم نیکو،4تا زنان جوان را خرد بیاموزند، که شوهر دوست و فرزند دوست باشند،5و خرد اندیش و عفیفه و خانه نشین و نیکو و مطیع شوهرانِ خود، که مبادا کلام خدا متّهم شود» ( تیطس 2 : 3 - 5 ).
البتّه منظور پولس رسول از زنان پیر به پیر زنان جسمانی نیست بلکه منظور زنانی است که در حکمت و معرفت آموخته و با حکمت باشند، و البتّه متأهّل.
سوای این موارد یک نکته را من با اجازة خداوند به شما میگویم و نه کتاب مقدّس؛ زنی که به نیکویی کلام خدا را از معلّم مسح شدة خداوند شنیده و آموخته، با اجازه خادم خداوند میتواند به عنوان بازگو کنندة تعالیم، آن چیزی را که دریافته بدون کم یا زیاد کردن به دیگران منتقل کند؛ این نشستن در جایگاه معلّمی نیست بلکه درس پس دادن شاگرد است، چنان که در صدة اوّل مسیحیّت نیز چنین زنانی با علم و ایمان بودهاند، مانند پَرِسْکلَّه.
«24امّا شخصی یهود اَپُلس نام از اهل اسکندریّه که مردی فصیح و در کتاب توانا بود، به اَفَسُس رسید.25او در طریق خداوند تربیت یافته و در روح سرگرم بوده، دربارة خداوند به دقّت تکلّم و تعلیم مینمود هر چند جز از تعمید یحیی اطّلاعی نداشت.26همان شخص در کنیسه به دلیری سخن آغاز کرد. امّا چون پَرِسْکلَّه و اکیلا او را شنیدند، نزد خود آوردند و به دقّت تمام طریق خدا را بدو آموختند» ( اعمال رسولان 18 : 24 - 26).
در نبود رسولان، انبیا و معلّمین قابل اعتمادترین خدّام خداوند میباشند زیرا این هر سه با استناد به کلام خدا زندگی میکنند.
نظرات
ارسال یک نظر